Σάββατο, Απρίλιος 27, 2024
12/10, 10:10

MARITIME CYPRUS 2023

MARITIME CYPRUS 2023 - ΗΜΕΡΑ 1
Βιώσιμη ναυτιλία προς το 2050

 
Ρεπορτάζ από τη Λεμεσό της Κύπρου: Στέφανος Παπανδρέου & Θεανώ Καλαποθαράκου συνεκδότες του ELNAVI

 
Τη συζήτηση συντόνισε ο Πρόεδρος CSC & Διευθύνων Σύμβουλος της Interorient Navigation, Θέμης Παπαδόπουλος.
Οκ. Emanuele Grimaldi Πρόεδρος ICS και MD του Grimaldi εξέφρασε τις ανησυχίες του για το ETS EU που θα προκαλέσει ένα θολό τοπίο αφού και άλλες χώρες γύρω μπορεί να ακολουθήσουν το ίδιο παράδειγμα δημιουργώντας ένα μείγμα εμπορικών συστημάτων.
Ο κ. Φίλιππος Φιλλής, Πρόεδρος της ECSA & Διευθύνων Σύμβουλος της Lemissoler, σημείωσε ότι είμαστε υπό αυστηρές ρυθμίσεις, ωστόσο δεν έχουμε αρκετά εργαλεία για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες.
Η κα Blenheim πρόεδρος της Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών είπε ότι χρειαζόμαστε ένα διεθνές πλαίσιο και μια σαφή πορεία για να προχωρήσουμε με τις απαιτήσεις.
Ο Nikolaus H. Schuss Πρόεδρος της BIMCO αναφέρθηκε στους στόχους της απαλλαγής από εκπομπές άνθρακα, αναφέροντας ότι είναι πολύ δύσκολο, αλλά υπάρχουν διάφορα βήματα, όπως η συγκέντρωση χρημάτων από εισφορά στα καύσιμα πλοίων και πολλαπλές τεχνολογίες για εναλλακτικά καύσιμα.
Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η ΕΕ πρέπει να επανεξετάσει το ETS και ότι τα εναλλακτικά καύσιμα είναι επί του παρόντος αδύνατο να υιοθετηθούν από τη ναυτιλιακή βιομηχανία και ο μόνος τρόπος για να επιτευχθούν οι στόχοι είναι να ευθυγραμμίσουμε τις πολιτικές μας και να υιοθετήσουμε μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση.
Αυτό που πρέπει να αποφύγουμε είναι οι προκαταλήψεις και τα θεμελιώδη. Δεν μπορούμε να έχουμε μηδενικές εκπομπές σε μια μέρα, θα χρειαστεί πολύς χρόνος σίγουρα περισσότερο από μια-δυο δεκαετίες και επιπλέον η ΕΕ πρέπει να αντιμετωπίσει το ζήτημα εντός του πλαισίου του ΙΜΟ.
Ο κ. Γιώργος Μούσκας αντιπρόεδρος της CUS συντόνισε ένα πάνελ με διακεκριμένους πλοιοκτήτες και συζήτησε την προοπτική για το μέλλον της ναυτιλίας της ΕΕ.
Ο κ. Ανδρέας Χατζηγιάννης Πρόεδρος της CUS επεσήμανε ότι το ETS θα πρέπει να απευθυνθεί στον ιδιοκτήτη φορτίου και στους ναυλωτές, διαφορετικά αυτά τα μέτρα και οι κανονισμοί βλάπτουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Οι πλοιοκτήτες χειρίζονται τα πλοία τους με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο και οικονομική προσέγγιση.
Ο κ. Γιώργος Προκοπίου, πρόεδρος της Dynacom Tankers Management εξέφρασε την ανησυχία του για τη συνεχιζόμενη διαδικασία απαλλαγής από τον άνθρακα που υιοθετήθηκε από τον ΙΜΟ. Η Ευρώπη χτυπά το πόδι της με αυτά τα εξωπραγματικά μέτρα, καθώς θα έπρεπε να έχουμε κατά νου ότι η Κίνα έχει ναυπηγεία, πλοία, πληρώματα και τράπεζες και επομένως θα ξεπεράσει την ευρωπαϊκή ναυτιλία σε ισχύ.
H κα Σουζάνα Λασκαρίδη διευθύντρια της Laskaridis Shipping ρωτήθηκε εάν η ναυτιλία της ΕΕ θα αναπτυχθεί τα επόμενα χρόνια. Πρέπει να είμαστε πιο αυτάρκεις στη διατήρηση του στόλου μας ως Ευρώπη και υπενθύμισε ότι στην περίοδο Covid-19 χρειάστηκε πολύς χρόνος για να πείσουμε τους πολιτικούς να αναγνωρίσουν τους ναυτικούς ως βασικούς εργαζόμενους ενώ το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ προκάλεσε τεράστια αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ο κ. Θανάσης Μαρτίνος, Διευθύνων Σύμβουλος της Eastern Mediterranean, σημείωσε ότι η Ευρώπη δεν είναι τόσο σημαντική για τους ιδιοκτήτες dry cargo πλοίων. Όλα αυτά τα μέτρα επηρεάζουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα ακτοπλοϊκά, αντίθετα οι οργανωμένοι πλοιοκτήτες θα επωφεληθούν από αυτό το παράθυρο ευκαιρίας.
«Όλες αυτές οι καινοτόμες ιδέες δεν θα συμβάλουν στην απαλλαγή του περιβάλλοντος από τα επιβλαβή  αέρια τιμωρώντας μόνον τα πλοία που στο κάτω κάτω της γραφής έχουν συμφέρον να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμων. Οι εφοπλιστές είμαστε οι μεγαλύτεροι οικολόγοι που αγαπάμε τη θάλασσα», είπε ο κ. Προκοπίου.
Ο κ. Μαρτίνος αναφέρθηκε στο φορολογικό σύστημα και είπε ότι δεν ανησυχεί γιατί βασίζεται στον φόρο χωρητικότητας, ωστόσο ανησυχεί πολύ για τις κυρώσεις. Η πλειονότητα του ελληνικού στόλου είναι υπό τις σημαίες Μάρσαλ του Παναμά και Λιβερίας δεν είναι υπό ευρωπαϊκή, επομένως οι κυρώσεις δεν λειτουργούν προς όφελος της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.
Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η Ευρώπη πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι η ναυτιλία είναι ένα πολύτιμο αγαθό με τεράστια γεωπολιτική σημασία.

 
MARITIME CYPRUS 2023 - ΗΜΕΡΑ 2
Ενεργειακή μετάβαση στη ναυτιλία

Τα θέματα της ενεργειακής μετάβασης και μετασχηματισμού της Ναυτιλίας και του ρόλου της ναυπηγικής σε μια εξελισσόμενη ναυτιλιακή βιομηχανία συζητήθηκαν από εξέχουσες και διακεκριμένες προσωπικότητες.
Το πρώτο πάνελ περιλάμβανε τους ακόλουθους ομιλητές: Σεμίραμις Παληού CEO της Diana Shipping, Jan Dieleman πρόεδρος της Cargill Ocean, Sebastian Landerretche επικεφαλής Freight platform Dreyfus και Roel Hoenders επικεφαλής του Climate Action & Clear Air του IMO.
Τη συζήτηση συντόνισε η Manuela Tomassini, επικεφαλής του τμήματος βιωσιμότητας και τεχνικής βοήθειας του EMSA.
Η Anne Katrine Bjerregaard, επικεφαλής στρατηγικής βιωσιμότητας και ESG Marsk McKinney Moller Center forzero carbon Shipping, προειδοποίησε ότι είναι καιρός να δράσουμε είναι τώρα καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία μεταμορφώνεται ριζικά προς το 2050.
Το επόμενο πάνελ συντόνισε ο Nick Brown πρόεδρος του IACS. Το πάνελ περιελάμβανε τους ακόλουθους ομιλητές: Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης συνιδρυτής & MD της Ermafirst, Πόλυς Χατζηιωάννου CEO & Chairman of Safe Bulkers Inc, Chris Alexander Korfiatis Vice President of MarineOperations of Royal Caribbean, Mark O' Neil πρόεδρος της Intermanager, Kenneth Tveter επικεφαλής του green transition της Clarksons, και ο Στέφανος Αγγελάκος Διευθύνων Σύμβουλος της Angelakos Hellas.
Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι, παρόλο που η  χωρητικότητα των ναυπηγείων μειώνεται, νέα ναυπηγεία ιδρύθηκαν για να επενδύσουν σε πλοία πιο ενεργειακά και αποδοτικά.
Η ανάγκη για νεότευκτα πλοία και πιο καινοτόμα σχέδια θα δημιουργήσει ισχυρές συνεργασίες στον ναυπηγικό τομέα που θα επιτρέψουν πιο φιλικές στο περιβάλλον κατασκευές.
Ο Πόλυς Χατζηιωάννου ανακοίνωσε ότι η Safe Bulkers παρήγγειλε δυο πλοία διπλού καυσίμου, έτοιμα με πράσινη μεθανόλη, το οποία θα παραδοθούν το 2026. Ο Πόλυς Χατζηιωάννου σημείωσε ότι παρόλο που το κάθε πλοίο στοίχισε πάνω από 6 εκατομμύρια δολάρια από το συμβατικό κόστος, ο μόνος λόγος που το κάναμε είναι ότι θέλουμε να οδηγήσουμε την αγορά σε αυτό το μονοπάτι απαλλαγής από τον άνθρακα στην ναυτιλία.
Οι ομιλητές ανέφεραν επίσης ότι η ναυτιλία έχει εκσυγχρονιστεί περισσότερο από τον λιμενικό τομέα  και λειτουργεί πιο φιλικά προς το περιβάλλον για δύο λόγους. Το πρώτο έχει να κάνει με την υποδομή ηλεκτροδότησης και το δεύτερο με την εκφόρτωση υπολειμμάτων δέσμευσης άνθρακα.
Αυτή τη στιγμή πλοηγούμαστε σε ένα άγνωστο μέλλον στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας γιατί δεν είμαστε έτοιμοι για τις αλλαγές ειδικά όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα.
Ωστόσο, όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς στη Ναυτιλία θα ήθελαν να βοηθήσουν και να επενδύσουν στην ανάπτυξη των άκρως βιώσιμων και αποτελεσματικών τεχνολογιών για τη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος για τα παιδιά μας.

 
MARITIME CYPRUS 2023 - ΗΜΕΡΑ 3
Εξερευνώντας τη Χρηματοδότηση Πλοίων

Την τελευταία ημέρα του συνεδρίου η συζήτηση κατευθύνθηκε στις μελλοντικές τάσεις των τομέων της χρηματοδότησης πλοίων και της ναυτιλιακής τεχνολογίας. Ο Ben Nolan, διευθύνων σύμβουλος της Stifel, αναφέρθηκε στις μελλοντικές τάσεις και στις αναδυόμενες αγορές για μια δυναμική και ανθεκτική ναυτιλιακή βιομηχανία, και συντόνισε μια συζήτηση που περιλάμβανε τον Χρήστο Τσάκωνα, παγκόσμιο επικεφαλής της ναυτιλίας DNBBank, Erik Helberg CEO Clarksons securities, Νικόλ Μυλωνά CEO Transmed Shipping, Χάρης Βαφειάς Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής της STEALTHGAS Inc, Mark Friedman Senior managing director Evercore, Atef Abou MerhiManaging Directors Pelagic Partners. Οι ομιλητές συζήτησαν το θέμα της εξεύρεσης του Κεφαλαίου και της χρηματοδότησης των πλοίων.
Συμφώνησαν ότι η ναυτιλία είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο μεταφοράς εμπορευμάτων και η χρηματοδότηση θα έχει μεγάλη επίδραση στο πόσο θα αναπτυχθεί η αγορά τα επόμενα χρόνια.
Ο Χρήστος Τσάκωνας αναφέρθηκε στις διάφορες πηγές κεφαλαίου όπως ο τραπεζικός δανεισμός ιδιωτικών κεφαλαίων και το χρηματιστήριο και επεσήμανε ότι μια τράπεζα αξιολογεί το ιστορικό ταμειακών ροών και τη βιωσιμότητα της χρηματοδότησης σε σχέση με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι επί του παρόντος το κεφάλαιο είναι διαθέσιμο αλλά είναι πολύ ακριβό. Ο Mark Friedman σημείωσε ότι έχουμε επίσης υπόψη ότι η ναυτιλία είναι κυκλική αγορά, επομένως ο χρόνος είναι πολύ σημαντικός.
Η Νικόλ Μυλωνά συμφώνησε ότι υπάρχουν διαθέσιμα κεφάλαια για βιώσιμα projects και πρόσθεσε ότι κρίσιμος παράγοντας για τη χορήγηση χρηματοδότησης είναι η μείωση των αέριων εκπομπών και η διατήρηση της στρατηγικής ενεργειακής απόδοσης.
Τα τελευταία χρόνια εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης έχουν αντικαταστήσει τον παραδοσιακό δανεισμό.
Ο Χάρης Βαφειάς ανέφερε ότι η StelthGas και οι άλλες εταιρείες του Vafias Group έχουν μειώσει την τραπεζική χρηματοδότηση και αξιοποιώντας άλλα κεφάλαια για την επέκταση και την ανάπτυξη του στόλου.
Ο Abou Merhi παρατήρησε ότι το private equity επικεντρώνεται σε μακροπρόθεσμα σχέδια και δεν επενδύουν σε αβέβαια περιουσιακά στοιχεία.
Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή όλοι οι κλάδοι της ναυτιλίας βιώνουν μια εξαιρετική αγορά Drycargo Tankers Containerships Car carriers LNG κλπ δίνοντας εκπληκτικές αποδόσεις στους επενδυτές.
Η Νικόλ Μυλωνά παρατήρησε ότι οι συνεχείς περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα προκαλέσουν σημαντική αύξηση των δαπανών λειτουργίας των πλοίων, ωστόσο ο ανταγωνισμός είναι καλός μοχλός για να διατηρηθεί η ναυτιλία οικονομικά αποδοτική και να επιβιώσει μέσα από τις δυσκολίες της αγοράς.
Ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο για τις μικρές εταιρείες να αντέξουν οικονομικά την ενεργειακή μετάβαση σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες εταιρείες με 50-100 πλοία που μπορούν να λειτουργήσουν πιο εύκολα έναν στόλο που θα κινείται στο μέλλον με αμμωνία.
Ο Χάρης Βαφειάς συμφώνησε ότι υπάρχει μείωση του αριθμού των ναυτιλιακών εταιρειών αλλά το πιο σημαντικό είναι ο ισολογισμός και όχι ο αριθμός των πλοίων. Μπορείτε να επιβιώσετε πάντα εάν μπορείτε να ελέγξετε το λειτουργικό κόστος είπε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά τις startup εταιρείες, είναι αρκετά δύσκολο να βρεις χρηματοδότηση, ειδικά σε σχέδια που έχουν να κάνουν με μη δοκιμασμένη ή επικίνδυνη τεχνολογια όπως η πυρηνική πρόωση.
Ένα σημαντικό ερώτημα έθεσε ο Χαράλαμπος Μυλωνάς ιδρυτής της Transmed Shipping σε ποιον τομέα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι πιο κερδοφόρο να επενδύσεις τα επόμενα χρόνια. Οι ομιλητές είπαν ότι τα δεξαμενόπλοια θα είναι ένας ελκυστικός τομέας για επένδυση και κάθε καλό τομέα σε οποιαδήποτε αγορά που διεξάγεται από μια εξαιρετική ομάδα διοίκησης.

Οι βασικές τεχνολογικές αλλαγές και ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη ναυτιλία

Οι ομιλητές της τεχνολογικής συνεδρίας Peter Broadhurst Inmarsat, Erwin Derlagen Enesel και Piotr Intership Navigation αναφέρθηκαν στις σημαντικότερες τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας.
Οι ομιλητές είπαν ότι μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την τεχνολογία για να βελτιώσουμε δύο βασικούς τομείς: τις δεξιότητες των πληρωμάτων και την προληπτική συντήρηση των σκαφών.
Ωστόσο, πρέπει να εκπαιδεύσουμε τους ανθρώπους πώς να χρησιμοποιούν την τεχνολογία εν πλω και παράλληλα να ενδυναμώσουμε τη γνώση των ναυτικών μέσω του διαλόγου και της επικοινωνίας.
Η εμπορευματοποίηση της τεχνολογίας είναι μια άλλη σημαντική πτυχή για τη βελτίωση της συλλογής δεδομένων και μια ακόμη σημαντική παρατήρηση είναι ότι η τεχνολογία είναι ένα βοήθημα για την πλοήγηση του πλοίου αλλά δεν μπορείς να βασιστείς πλήρως στα ψηφιακά εργαλεία και τον εξοπλισμό του πλοίου.
Οι ομιλητές ανέφεραν επίσης ότι η τεχνολογία δημιουργεί νέους κινδύνους και προκλήσεις και ότι η πολυπλοκότητα και οι ρυθμιστικές αρχές ανταποκρίνονται πολύ αργά στην εφαρμογή της τεχνολογίας.

ELNAVI Newsletter
Περισσότερες πληροφορίες : ELNAVI,
Αριστείδου 19, Πειραιάς 18531, 
Tel.: +30 210 45.22.100, e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share